27. februar 2011

Pjækkert til alting og ingenting


Skrædderi er fuldt af muligheder og ligeså mange risici. Jeg købte for et par år siden en svær og dejlig grå sildebenstweed fra The London Lounge. Jeg tror, de fleste ville lave en lang frakke med revers ud af den, altså en chesterfield, men jeg tænkte, at jeg ville prøve mig med en lang pjækkert med ghilliekrave. Mit håb var at stå med et stykke overtøj, der både kan benyttes til et mørkt forretningssæt og en mere casual mundering. Situationen er også den, at jeg cykler så meget som muligt til arbejde, og på cyklen er en frakke lidet praktisk.

Jeg synes bestemt, at resultatet er blevet brugbart. Jeg trækker i min pjækkert både på hverdage og i weekenden. Den går både med mine mørke habitbukser og mine tykke fløjlsbukser.

Men min pjækkert bliver aldrig så elegant som en chesterfield. Og den kan af og til virke som et lidt kedeligt valg en weekend.

--

PS Jeg er - med lidt hjælp - begyndt at oversætte Stiljournalen til engelsk. Den vil i de store hele ligne sin danske far, men den engelske udgave vil få et twist her og der. Tjek den, og tag gerne et feed: http://www.the-journal-of-style.com

Foto: Stiljournalen

4 kommentarer:

  1. Potter12.29

    Torsten skrev: "...min pjækkert bliver aldrig så elegant som en chesterfield. Og den kan af og til virke som et lidt kedeligt valg en weekend."
    Det synes jeg nu ikke fremgår af billedet. Tværtimod,
    tørklædet, handsker og skoene fremhæver den.
    Kan du fortælle lidt mere om varen?

    Mht den engelsksprogede søsterblog kunne interviewet med Corti før eller senere også være interessant, synes jeg (udover flere af dine rapporter fra London, Italien...)

    SvarSlet
  2. Potter, tak for det. Tilbehør yder et vigtigt bidrag til det samlede billede.

    Varen vejer, såvidt jeg husker, ca. 800 gram. pr. meter. Den er tyk og lun, nærmer sig kashmir i finhed. Her er et andet foto, hvor den er benyttet til en chesterfield:
    http://img269.imageshack.us/img269/4339/seancitycoat1.jpg

    VH Torsten

    SvarSlet
  3. Anonym12.57

    Er den ikke skåret lidt skævt foran?

    Peter

    SvarSlet
  4. Skæv er den ikke, og balancen er også fin, men den kunne godt lukke lidt bedre til nede ved skøderne. Husk iøvrigt på, at står man det mindste skævt i en frakke eller længere jakke, er effekten relativt tydelig.

    VH Torsten

    SvarSlet

Moderation af kommentarer er slået til. Find din indre gentleman frem, og undlad hån, arrogance og personangreb, som kan være så fristende, hvis man sidder alene bag tasterne.