Ansigtet er sjælens spejl, og derfor skal vi gøre os umage med krave, flipper og slips, der fungerer som ramme for ansigtet. Det ved vi.
Hvad færre sikkert tænker over, er, at hænderne bærer på næsten samme symbolske kraft. Prado-museet i Madrid er et godt sted at begynde studiet. Der møder man flere malerier af El Greco, herunder nogle portrætter af adelsmænd. Portrætterne er på den ene side meget enkle i sort og hvid. Alligevel er de mystisk-komplekst dragende, blandt andet på grund af håndspålæggelsen af brystet. Hvad betyder den?
Jeg ved det ikke, men vi ser, at ansigt og hænder omkranses på ligeværdig vis. Begge dele ligesom vokser ud af krøsets bløde linned. Både ånd og hånd accentueres.
Den refleksion for at vi kan nå frem til skjortemanchetten, og hvordan den bør være og arte sig. For skjortemanchetten er vigtig for den vellykkede påklædning. Historien tynger.
Dobbeltmanchetten skal lukke så tæt, at den ikke glider ned på hånden. Samtidig må lukkemekanismen ikke trække så meget, at dobbeltmanchetten trækkes helt ud af sin dråbeform. Hvis der er en del af Prins Charles' ellers fremragende dragt, der kan kritiseres, er det netop dobbeltmanchetterne, der har det med at glide ned på hans hånd. Turnbull & Asser, hans skjortemager, svigter på det punkt.
Enkeltmanchetten, der skal lukkes med manchetknapper, ses meget sjældent i dag. Men her og der yndes den, fx hos Juan Carlos I af Spanien. Jeg vil umiddelbart ikke anbefale den, medmindre man altså er konge af Spanien eller lignende. Den er gammeldags på linje med knækflippen.
Det er mere væsentligt, hvordan enkeltmanchetten omslutter og sidder på håndledet. Også her gælder det, at den ikke må være løs, som man så ofte ser på færdigsyede skjorter. Flere læsere vil nok huske min jammer over Hjernemadsens skjortemanchetter, der var så store som tøndebånd. De løse enkeltmanchetter glider som nævnt nemt ned på hånden og understøtter dårligt håndens symbolske rolle.
Manchetternes relation til jakkeærmet skal vi også huske. Vi ved alle, at vi gerne må lade en smule af manchetten titte frem af jakkeærmet. Sociologer vil hævde, traditionen skyldes, at det var statussymbol i svundne tider at kunne flashe en stykke skinnende rent manchetlærred. Jeg ser det mere som skønhed. Det lille stykke skjortemanchet skaber ganske enkelt en elegant overgang fra jakkeærme til hånd. Det lille stykke skjortemanchet annoncerer hånden.
Illustrationer: Prado, Casa Real og Stiljournalen


Hej Torsten
SvarSletHvad synes du om "cocktail cuffs"?
Vh Henrik R
Hej Henrik
SvarSletJeg antager, vi taler om de manchetter, James Bonds skjorter bærer ... Jeg har ingen trang selv at have dem i givet fald. De virker lidt for fantasiagtige og upraktiske - som filmrekvisitter. Men måske har andre en positiv erfaring med dem ...
VH Torsten
Hej Torsten,
SvarSletDa jeg skal tilbringe hele oktober måned i Rom, giver det mig mulighed for at få lavet nogle skjorter hos Mimmo Siviglia, som jeg har hørt meget godt om. Har du erfaringer med ham eller med andre romerske skjortemagere?
Til Henrik: hvis du har smag for coctail cuffs, så check eventuelt Udeshi, som vist er en af de mest højtråbende tilhængere:
http://www.udeshi.co.uk
Mvh.
Michael M
Tak for indlægget Torsten.
SvarSletLidt mere om manchetter for den helt uindviede som mig, der mangler en kort oversigt.
@ Hr. M: Hvad er det vedr. manchetterne, du gerne vil høre mere om?
SvarSlet@ Michael M: Jeg har ikke prøvet en skjortemager i Rom selv, men Battistoni er den mest kendte, hvad der dog ikke behøver at indbære den bedste: http://www.battistoni.com.
Et skrædderi som Luigi Gallo, som jeg har skrevet om, vil også tilbyde målsyede skjorter: http://stiljournalen.blogspot.dk/2011/03/et-skrdderi-i-rom.html Måske kan andre bidrage?
Troede egentligt, at jeg havde fået inkluderet et link i min kommentar, uden hvilket den ikke giver den store mening.
SvarSletLinket indeholdt en ganske kort oversigt med billeder der, kombineret med dit indlæg, dækker behovene for en nybegynder som mig, der skal have det ind med ske.
http://slipseguiden.dk/2011/10/guide-til-manchetter-og-cuffs/
OK, sådanne lister er jeg skeptisk over for. De giver nok en art overblik, men der mangler en vinkel efter min smag. Men OK! :-)
SvarSletVH Torsten
@ Michael M: Nu ved jeg ikke, hvilke krav du stiller til dine skjorter (og hvad de må koste), men du skal vide, at skjorterne hos Siviglia er maskinsyede, da han sværger til denne metode, som han mener er håndsyningen overlegen, men du kan mod ekstra betaling få håndsyede elementer. Du skal også vide, at der er et minimumsantal ved første ordre.
SvarSletBattistoni er, som Torsten skriver, kendt. Men det er også dyrt.
Albertelli i Via Dei Prefetti i parlamentskvarteret er måske det håndværksmæssigt bedste bud blandt skjorteforretningerne med håndsyede detaljer og en pris, der vel er 100 € billigere end hos Battistoni.
M.v.h. FBJ
FBJ, det ligner et godt tip. Tak for det. Se mere her: http://www.flanellagrigia.com
SvarSlet@ Torben
SvarSlet"Enkeltmanchetten, der skal lukkes med manchetknapper, ses meget sjældent i dag. Men her og der yndes den, fx hos Juan Carlos I af Spanien. Jeg vil umiddelbart ikke anbefale den, medmindre man altså er konge af Spanien eller lignende. Den er gammeldags på linje med knækflippen."
Aahr, det ved jeg nu ikke rigtigt - et godt kompromis som jeg selv benytter ved mine "Tunnel cuffs" er at få syet et ekstra knaphul, således at de både kan benyttes tilknappet, såvel som med manchetknapper! (så at såvel ens royale som gammeldags tendencer eventuelt kan tilfredstilles!)
Herudover skal nævnes at enkeltmancetter til manchetknap er OBLIGATORISKE til Kjole & Hvidt!
MVH X
Netop X: Enkeltmanchetter med manchetknapper er noget gammeldags noget, som man kun benytter til kjolesæt, eller hvis man er Borbón'er - eller en ægte X :-)
SvarSletMåske kunne du sende mig et billede af dine tunnelcufs? Så kan jeg lægge et link til dem.